بی قرارم امسال بیقرار تراز هر سال، ماه رجب آمده تا قدر دل خویش بدانی- ماه عزیزی است بیا دل بتکانیم، سهم ما چیست از این ماه همین خانه تکانی.
فرا رسیدن ماه رجب ، ماه نیایش و روزهای بارش چشم های خاکیان بر شما آسمانیان مبارک باد و التماس دعا در لحظات قشنگ خلوتتان.
موضوع مقاله:نظارت بالینی
نظارت بالینی
نظارت یکی از عملکردهای مدیریت و رهبری است و به عنوان راهی برای اطمینان یافتن از انجام فعالیتهای کارکنان به صورت مؤثر و توسعه شایستگیها و تواناییهای ایشان تعریف میگردد.فرایند نظارت یکی از ابزارهای ارزشیابی نیز محسوب میشود که طی آن عملکرد کارکنان مورد ارزیابی قرار میگیرد. در این زمینه, بر قضاوت ناظر در مورد ادراک تواناییهای حرفهای، روابط بین فردی و رضایت دریافتکنندگان خدمات تکیه میشود در حالی که بر حمایت کارکنان از جانب سازمان نیز تأکید دارد. استفاده مدیریت از این سبک ارزشیابی یا نظارت میتواند به توسعه تواناییهای رهبری، ارتباطات بین فردی و تکنیکی کارکنان منجر گردد. اهداف تکاملی نظارت, شامل: رشد شخصی، راهنمایی شغلی، آموزش مداوم و مشاهده بالینی (در عرصه کار) میباشد, بنابراین, نظارت به عنوان راهی برای رشد و بهبود فعالیتهای کارکنان و نیز عاملی برای تسهیل دستیابی به اهداف سازمانی است و یکی از فرایندهای مهم در سازمانها محسوب میشود.سازمانهای آموزشی مجموعههای چند رأسی هستند که هماهنگی و کنترل در آنها مشکلآفرین است. مرزهای بیشکل و ناشناخته، ساختار پیچیده و ویژگیهای تخصصی کارکنان، تغییرات فنی و نیز پویایی اهداف و توجه به سازمان و محیط از جمله مختصات این گونه سازمانها است.بهاین دلیل, نظارت در سازمانهای آموزشی در جهت دستیابی به بهبود کیفیت از اهمیت ویژهای برخوردار است و به دو صورت میتواند انجام شود:
▪ نظارت اداری
▪ نظارت بالینی
در نظارت اداری, ناظران مدیریتی, وظیفه مشاهده، راهنمایی و ارزشیابی کارکنان، دانشجویان و متخصصان را در یک سازمان بوروکراتیک برعهده دارند. در طی فرایند نظارت اداری, کلیه عوامل مربوط به نظام آموزشی از جمله فعالیتهای حرفهای معلمان مورد ارزشیابی و کنترل قرار میگیرد. در نظارت اداری, که میتوان آن را ارزشیابی محور نام نهاد، فعالیت نظارتی رسمیاست و گرایش آن به سمت تحقق اهداف است. ارزشیابی تدریس معلمان یکی از راههای رایج ارزشیابی است. در واقع, نظارت اداری فرایندی است که به صورت مستقیم و رسمی فعالیتهای معلم را قبل، ضمن و بعد از تدریس در مورد تعیین میزان دستیابی به اهداف، مؤثر بودن فعالیتها و رتبهبندی بر اساس موازین مشخص و از پیش تعیین شده مورد ارزشیابی قرار میدهد. این ارزشیابی, متمرکز بر اثربخشی و کارآیی فعالیتها بوده که بطور تراکمی و به روش علمی صورت میگیرد و در طی ارزشیابی ارتباط ناپایداری بین معلم و ارزشیاب وجود دارد.
نظارت بالینی فرایندی است که بین دو فرد اتفاق میافتد که یکی از ایشان به عنوان ناظر محسوب میشود و دیگری فردی است که مورد نظارت قرار میگیرد. این دو نفر همدیگر را ملاقات نموده و در زمینه موضوعات حرفهای برای تکامل حرفهای فرد مورد نظارت, به بحث میپردازند. ارتباط, نزدیک و چهره به چهره است و فعالیت اصلی آن, کمک به رشد و تعالی حرفهای معلم از طریق هشیار نمودن خود وی نسبت به آنچه برای بهبود لازم است, میباشد.در مورد نظارت بالینی, الگوهای متعددی مطرح است از جمله:
▪ الگوهای اچسون (Acheson)
▪ گال (Gall)(۵)
▪ وایلز (Wiles)
▪ باندی (Bandi)(۶)
▪ کوگان (Cogan)(۴)
▪ ورث (Worth)(۷)
▪ هالوی (Holloway)(۸)
که محور تمامیاین الگوها ارتباط معلم و ناظر به صورت رابطهای پایدار و کمککننده در جهت بهبود وضعیت است. این فرایند به صورت غیررسمیو غیرمستقیم, به منظور تکامل حرفهای معلم و توسعه نظام آموزشی از طریق رابطه نظارتی پایدار در حیطه عمل و محیط یادگیری و اساس موازین تعیین شده در حین نظارت اتفاق میافتد. تمرکز آن بر توسعه منابع انسانی از طریق ارتباط پایدار و مشاورهای، خودنظارتی و نظارت همتا میباشد.
در حال حاضر, در سازمانهای آموزشی ایران, بویژه دانشگاههای علوم پزشکی, نظارت اداری یا ارزشیابی اساتید, یکی از موارد مهم و مورد تأکید نظام مدیریتی است و شامل ارزشیابی دانشجو از رفتارهای مدرسان، ارزشیابی سالانه مدیر گروه آموزشی، معاونین و ریاست دانشکده میباشد و تمرکز بر قضاوت در مورد مدرسان است. علیرغم اهمیت و تأکید صاحبنظران، نظارت بالینی چندان مورد توجه نیست و الگوهای مناسب نظارت بالینی برای اجرا در نظام آموزش علوم پزشکی نیز شناسایی و مشخص نشدهاند. به منظور اقدام در مورد رفع این کاستی, پژوهشگر بر اساس اطلاعات در دسترس در زمینه الگوهای نظارت بالینی موجود, الگویی را تدوین نمود و به منظور بررسی مقبولیت آن, پژو هش حاضر شکل گرفته است که طی آن, الگوی مورد نظر همراه با روند نظارت اداری که در حال حا ضر در دانشگاهها اعمال میگردد, در معرض نظر خواهی اعضای هیأت علمیدانشگاهها ی علوم پزشکی قرار گرفت تا در صورت تأیید, به عنوان الگوی مناسب نظارت بالینی پیشنهاد شود.